11 sierpnia 2019

Ewolucja według Calpurnii Tate, Jacqueline Kelly

Tytuł i autor: „Ewolucja według Calpurnii Tate”, Jacqueline Kelly
Gatunek: literatura dziecięca
Ilość stron: 336
Data: czerwiec 2019
ISBN 978-83-64347-31-3 
Wydawnictwo: Dwie Siostry 
Moja ocena: 10 gwiazdek
Dzisiaj przychodzę do Was z recenzją książki dla nieco młodszych czytelników. Mimo że grupa docelowa to osoby w wieku około 11 lat, ja czytając tą książkę świetnie się bawiłam i myślę, że każdy będzie mógł się czegoś nauczyć poznając świat razem z jedenastoletnią Calpurnią Viginią Tate, na która wszyscy mówią Calli Vee.

Calli Vee mieszka z sześciorgiem braci, rodzicami i dziadkiem, który jest naukowcem z zamiłowania, na XIX wiecznej farmie. Jacqueline Kelly w każdym rozdziale przedstawia nam kolejne perypetie głównej bohaterki. Dziewczynka każdego dnia poznaje otaczający ją świat, a pomaga jej w tym dziadek i książka Karola Darwina. Mama Calpurnii chcę, żeby jej jedyna córeczka była damą, ale Calli chce pójść na uczelnie i zostać przyrodniczką. W spełnieniu tych marzeń pomaga jej dziadek, który codzienne uczy ją czegoś nowego o świecie zwierząt, jak i roślin.
Bardzo podoba mi się, że na początku każdego rozdziału jest fragment
z książki Darwina, dodaje to na pewno klimatu. Autorka też bardzo dobrze przedstawiła końcówkę XIX wiecznego Teksasu, opisy nie były przesadzone, ale razem z główną bohaterką czuło się, żar lejący się z nieba. Co tu więcej mówić, książka jest naprawdę dobrze napisana. Bez przesadnych opisów, z dobrze dobranymi słowami i sytuacjami. Podczas czytania można się parę razy wzruszyć. Co najważniejsze książka uczy i bawi.

Trzy dni później, bardzo wcześnie zanim lawina moich braci zdążyła się przetoczyć, burząc spokój poranka, przekradłam się na frontową werandę. Na podjeździe, mniej więcej trzydzieści kroków od domu rozsypałam ziarna słonecznika, żeby zwabić ptaki, po czym usiadłam na schodach, na starej, wystrzępionej poduszce, którą zwędziłam z pokoju przeznaczonego do przechowywania kufrów podróżnych i nieużywanych rzeczy, i czekałam. W moim czerwonym skórzanym Notesie sporządziłam listę wszystkiego, co się rusza. Czyż nie tak zachowuje się prawdziwy przyrodnik?


Początek: 5 gwiazdek
Fabuła: 5 gwiazdek
Koniec: 5 gwiazdek

Świat przedstawiony: 5 gwiazdek
Bohaterowie (wykreowanie):
główni: 5 gwiazdek
dalsi: 5 gwiazdek
Bohaterowie (przywiązanie):
główni: 5 gwiazdek
dalsi: 5 gwiazdek

Język: 5 gwiazdek
Sposób pisania: 5 gwiazdek

Końcowy wynik: 10 gwiazdek

Recenzja "Ewolucji według Calpurnii Tate", Jacqueline'a Kelly

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz