07 sierpnia 2021

"STAGS", M.A. Bennett

           Kiedy czytałam „STAGS”, M.A. Bennett w intrenecie pojawiła się masa pozytywnych opinii o tej książce, było to spowodowane zbilżającą się datą premiery drugiego tomu. Niestety nie mogę się zgodzić z większość z nich, moim zdaniem ta książka należy do przeciętnych w swoim gatunku.

Tytuł i autor: „"STAGS", M.A. Bennett

Gatunek: thriller młodzieżowy

Ilość stron: 360

Data: 11.07.2021 r.

ISBN 978-83-800-847-28

Wydawnictwo: Media Rodzina

Moja ocena: 6,5/10 gwiazdek.

          „STAGS” jest thrillerem młodzieżowym, który rzekomo ma wiele zwrotów akcji, ale jest właściwie tylko jeden i to tylko, żeby napisać kolejną książkę. Główną bohaterką jest nastoletnia Greer, która dostała się do ekskluzywnej szkoły tylko dzięki stypendium, nie tak jak jej koledzy dzięki stypendium, przez to nie może zaaklimatyzować się w nowej szkole. Szczególnie, że panoszy się w niej elitarna grupa, która znęca się nad każdym kto nie jest odpowiednio bogaty. Ku swojemu zaskoczeniu, zostaje zaproszona do posiadłości jednego z nich, oprócz niej zaproszenia dostaje jeszcze dwójka jej znajomych, którzy pod pieczą szóstki zamożnych mają przejść test na ich następców. Egzamin jest podzielony na trzy części – polowanie, strzelanie i wędkowanie, jak się później okazuje nie tylko zwierzęta są na celowniku.  

          Początek książki zapowiada, że będzie to thriller, który naprawdę zmrozi krew i spowoduje, że nie będziecie się mogli od niego oderwać, dopóki nie skończycie czytać. To właśnie jest główny problem. Z każdym kolejnym rozdziałem akcja robiła się coraz bardziej przewidywalna, co gorsza było w niej mniej mroku. Gdyby nie długa droga jaką miała do przebycia na wakacje, nie przeczytałbym „STAGS” za jednym posiedzeniem. Autorka od samego początku postawiła bardzo wysoką poprzeczkę, rozbudzając wyobraźnie czytelnika, przez co potem nie mogła napisać już nic lepszego, chyba, że poprowadziłaby inaczej akcję…

Jak już wyżej wspominałam książka jest przewidywalna i mało prawdopodobna. Jest reklamowana jako nawiązanie do „Igrzysk śmierci”, rzeczywiście rozumiem o co chodzi, ale mimo że nie jestem fanką tej serii, jest ona lepsza od „STAGS”. Bennett nie zbudowała ciekawego świata i powody, dla których elitarni uczniowie się tak zachowują nie mają sensu, a właściwie za dużo ich nie ma.

          Ogólnie bohaterowie tej książki są mało wyraźni i żaden nie wzbudził we mnie wiele emocji. Chyba, że mowa o irytacji na główną bohaterkę, czasem potrafiłam ją usprawiedliwić. Sama pewnie zachowałabym się tak samo w sytuacji zagrożenia, dzięki swojemu zachowaniu była bardziej rzeczywista, jednak czasem to było przesadzone i zachowywała się żałośnie, myśląc tylko o sobie. Oprawców jest aż szóstka, a właściwe ani jeden nie ma dobrze rozpisanych cech, znowu właściwie niczym się nie wyróżniają i nie sposób zapamiętać ich imion. Po prostu nie są na tyle przyciągający. Już lepiej był opisany ojciec Greer, który w tej książce właściwie nie był istotny, a mimo to wiemy jakie ma zwyczaje i jakie kino go pasjonuje.

          Sposób pisania autorki jest okropny, już od początku bohaterka zwraca się do nas, opowiadając to co się już wydarzyło. To w sumie nie jest takie złe, czytałam już takie książki i nie przeszkadza mi to, ale w tej książce co chwilę łamana jest czwarta ściana, prze co nie można się skupić na głównej treści. Chociaż trzeba przyznać, że opisy rzeczy potrafi stworzyć całkiem ładne, przestrzeń była całkiem nieźle zarysowana, ale bardziej urzekł mnie opis sukni bohaterki.

          Zakończenie jest kolejnym rozczarowaniem, chociaż już po przebiegu całej historii nie spodziewałam się niczego lepszego, jednak to pokazuje jak bardzo główna bohaterka dramatyzuje. Jedynie epilog daje nadzieję, oczywiście na kolejny tom. Nie wiem czy go przeczytam, to raczej będzie zależeć od tego czy moja koleżanka go kupi, bo „STAGS” nie był mój. Z pewnością nie jest to mój priorytet, tylko coś po co sięgnę raczej jak nie będę miała akurat co czytać.

Początek: 4,5 gwiazdki

Fabuła: 3 gwiazdki

Koniec: 4 gwiazdki

 

Świat przedstawiony: 4 gwiazdki

Bohaterowie (wykreowanie):

główni: 2 gwiazdki

dalsi: 3 gwiazdki

Bohaterowie (przywiązanie):

główni: 0 gwiazdek

dalsi: 3,5 gwiazdki

 

Język: 4,5 gwiazdki

Sposób pisania: 3 gwiazdki

 

Końcowy wynik: 6,5/10 gwiazdek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz