26 grudnia 2019

"Perły i wieprze", Kornel Makuszyński

Tytuł i autor: „Perły i wieprze”, Kornel Makuszyński
Gatunek: satyra
Ilość stron: 214
Data: 03.12 – 08.12.2019 r.
ISBN brak
Wydawnictwo: Literackie Kraków

Moja ocena: 9,8 gwiazdki.

„Perły i wieprze” Kornela Makuszyńskiego są satyrą młodopolskiej cyganerii artystycznej. Pierwsza część „O perłach” jest krótsza od drugiej
i opowiada historię Pawła Kiercza, znalazcy sznura pereł. „O wieprzach” opowiada losy Szymona Chrząszcza i Eustachego Szczygła.
Pana Makuszyńskiego polubiłam już po przeczytaniu „Szatana
z siódmej klasy”, jednak po tej lekturze może aspirować do miana jednego
z ulubionych autorów.
Świat, zdarzenia i postaci są w tak realistyczny sposób przedstawione. Nawet to krótkie opowiadanie zostało przedstawiony w bardzo ciekawy sposób. Głównego bohatera nie sposób nie lubić, to jak pozytywnie jest nastawiony do świata. Każdemu panu z osobna została poświęcona taka sama ilość czasu. Muszę się niestety przyznać, że mimo różnic w charakterze Chrząszcza i Szczygła przy drugim rozdziale miałam problem z rozróżnieniem ich. Jeśli chodzi o pozostałych bohaterów, to można by ich wykreować trochę dokładniej, ale mimo to są rozpisani lepiej niż bohaterowie w bardziej współczesnych książkach.
Wszystkie wydarzenia przedstawione są z przymrużeniem oka
i w dowcipny sposób. Najchętniej bym Wam tutaj przytoczyła jeden fragment, ale niestety pożyczyłam książkę i jak się okazało nie zapisałam sobie cytatu.
Jest to jedna z mądrzejszych i przy okazji bardzo zabawnych książek jaką
w życiu czytałam. Człowiek uczy się przez zabawę jak głosi, jeśli dobrze pamiętam, oświeceniowe hasło.

Początek: 5 gwiazdek
Fabuła: 5 gwiazdek
Koniec: 5 gwiazdek

Świat przedstawiony: 5 gwiazdek
Bohaterowie (wykreowanie):
główni: 4,75 gwiazdki
dalsi: 4,5 gwiazdki
Bohaterowie (przywiązanie):
główni: 5 gwiazdek
dalsi: 4,75 gwiazdki

Język: 5 gwiazdek
Sposób pisania: 5 gwiazdek

Końcowy wynik: 9,8 gwiazdek

Recenzja "Pereł i wieprzy" Kornela Makuszyńskiego 

2 komentarze:

  1. Dodaj owy fragment w komentarzu, bo mnie zaciekawiłaś, jak już odzyskasz książkę, proszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę to sobie w takim razie zapisać, że by nie zapomnieć

      Usuń