05 lipca 2020

"Ukochane równanie profesora", Yōko Ogawa

Po „Ukochane równanie profesora” sięgnęłam zachęcona opinią jednej z booktuberek i się nie zawiodłam. Moje wszystkie oczekiwania co do tej książki zostały spełnione. Jest krótka, opowiada piękną historię, która wzrusza do łez i ma niezwykle ludzkich bohaterów.

Tytuł i autor: „Ukochane równanie profesora", Yōko Ogawa

Gatunek: literatura piękna

Ilość stron: 240

Data: 24.06.2020 r.

ISBN brak

Wydawnictwo: Tajfuny

Moja ocena: 9,8 gwiazdki.


Powieść ta opowiada o profesorze matematyki, który cierpi na przykrą przypadłość, zapamiętuje on jedynie 80 minut, potem zapomina i od nowa zapamiętuje 80 minut. Nie ma on bliskiej rodziny, dlatego muszą mu pomagać panie z agencji pomocy domowej, tym razem nowa pomoc ma też syna, którego profesor nazywa Pierwiastkiem. Między tą trójką każdego dnia na nowo powstaje niezwykle ciepła i rodzinna więź, która jest budowana dzięki skomplikowanym równaniom matematycznym i miłości do baseballu.

Pani Ogawa już od pierwszej strony nadaje bohaterom charakterystyczne cechy wyglądu i zachowania. W tej książce nie da się kogoś nie lubić. Oczywiście są w niej tak zwane czarne charaktery, ale nawet od nich pała taka ciepła nuta, nie wiem jak autorce udało się uzyskać taki efekt, jednak tak właśnie jest. Na pewno na plus jest mała ilość bohaterów, można ich policzyć na palcach jednej ręki, dzięki czemu każdemu z nich poświęcono tyle samo uwagi i są bardzo dobrze wykreowani.

Nawet miejsce akcji jest całkiem dobrze rozpisane, ponieważ główny bohater nie wychodzi prawie z domu to właśnie jego miejscu zamieszkania poświęcono najwięcej uwagi, tak jak jego bliskiej okolicy. To co jest opisane trochę mniej dokładnie to biuro opieki społecznej, mimo że pojawia się to miejsce tylko parę razy, to brakuje mi lepszego rozplanowania przestrzeni.

         Jak możecie się domyślić sama fabuła bardzo przypadła mi do gustu, płakałam właściwie od pierwszej do ostatniej strony. Uczucie wzruszenia i smutku towarzyszyło mi przez całą książkę. Każdą przygodę profesora przezywałam z zapartym tchem, czułam się jakbym, wraz z Pierwiastkiem, uczyła się matematyki. To uczucie potęgowały ciekawostki matematyczne w umiejętny sposób wplecione do historii.

         Jest to książka dla każdego, naprawdę mogę ja polecić z czystym sumieniem. Jest bardzo krótka, niesie za sobą ciepłą historię, niesamowitych bohaterów, matematyczne ciekawostki i baseball ;-). 

Początek: 5 gwiazdek

Fabuła: 5 gwiazdek

Koniec: 5 gwiazdek

 

Świat przedstawiony: 4,5 gwiazdki

Bohaterowie (wykreowanie):

główni: 5 gwiazdek

dalsi: 5 gwiazdek

Bohaterowie (przywiązanie):

główni: 5 gwiazdek

dalsi: 4,5 gwiazdki

 

Język: 5 gwiazdek

Sposób pisania: 5 gwiazdek

 

Końcowy wynik: 9,8 gwiazdki

Recenzja "Ukochanego równania profesora", Yōko Ogawy

2 komentarze:

  1. Piękna historia, balsam na duszę. Pełna ciepła, które udziela się czytającemu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie tak, matematyczne ciekawostki, baseball i potok łez, które wywołała - tak ją zapamiętałam

    OdpowiedzUsuń